Vasten en krachtsport.

Vasten en krachtsport.

Is vasten onnatuurlijk?

Vasten klinkt onnatuurlijk, maar is het niet. In de oertijd ( de tijd waar onze genen op het moment nog op zijn aangepast) was het heel normaal om te vasten. Soms moesten ze dagen achter een dier aan jagen tot deze door moeheid werd neergeslagen, en een makkelijke prooi werd voor de jagers en verzamelaars. Dit betekende dat deze jagers en verzamelaars soms dagen zonder eten kwamen te zitten en zich vervolgens vol aten. Om hierna misschien weer dagen zonder te moeten leven.

Wat is vasten?

Onder vasten verstaan we een periode van niet eten. De meeste krachtsporters zullen denken dat dit slecht is voor de groei van je spieren. Maar uit onderzoek is gebleken dat vasten voor een bepaalde tijd van 12 tot 16 uur per dag er voor zorgt dat je drastisch meer groeihormonen aan gaat maken. Dit is voor de bodybuilders/ krachtsporters natuurlijk erg aantrekkelijk. Ook zorgt het ervoor dat we ons energie systeem omzetten. Onze suikerspiegel en insuline levels dalen, en ons lichaam verandert van het gebruiken van glucose als energiesysteem naar onze vetreserves. Er zijn nog meer manieren van vasten, maar daar zullen we een andere keer dieper op in gaan.

Energiesystemen.

Je lichaam vindt het het makkelijkst om glucose te gebruiken als energiesysteem en zal daarom ook kiezen dit als eerste op te maken. Deze glucose wordt opgeslagen in de spieren en in de lever onder de naam glycogeen. Wanneer deze verbruikt zijn spreekt je lichaam de vetreserves aan. Dit gebeurt vaak pas na een periode van 12 uur vasten. Dat is de reden dat het ook belangrijk is om minimaal 12 en het liefst 16 uur te vasten. Bedenk wel dat dit niet iedere dag hoeft, maar wel mag! Persoonlijk vast ik 12 uur per dag met twee dagen per week een vastentijd van 16 uur. Je lichaam zal hier naar een poosje aan wennen en zich aanpassen aan jouw eet schema. Eet je in tussentijd wel iets, dan zorg je ervoor dat je lichaam de vastentijd breekt, en daarmee ook het effect.

Autofagie.

Buiten het feit dat vasten zorgt voor lagere insuline levels, suikerspiegel en de aanmaak van meer groeihormonen. Heeft het nog een groot voordeel. Je valt namelijk vetmassa af. Voor droog trainende atleten, en voor mensen met overgewicht is dit natuurlijk een geweldige bijkomstigheid. Bovenop dit alles heeft het nog een voordeel wat misschien wel de belangrijkste is van allemaal. Beweging en vasten stimuleren autofagie. Je vraagt je misschien af wat dit moeilijke woord moet betekenen. Maar erg simpel uitgelegd is het de manier van je lichaam om beschadigde cellen te recyclen om nieuwe gezonde cellen te kunnen regenereren. Deze functie van ons lichaam is voor vele gezondheidsproblematiek de perfecte oplossing. Het maakt onder andere de organen sterker, verwijdert gevaarlijke eiwitten uit onze cellen die bijdragen aan ziektes als alzheimer en parkinson, en zorgt voor bouwstenen en energie voor cellen die nog gerepareerd kunnen worden.

Conclusie:

In eerste instantie zou je denken dat vasten slecht is voor je groeipotentie. Dat blijkt dus niet waar te zijn. Vasten helpt bij de aanmaak van groei hormonen, bij het verlagen van je bloedsuikerspiegels, insuline levels en bij de belangrijke en zeer interessante functie autofagie. Vasten is dus gezond, wanneer je dit op een geplande manier aanpakt.

Bronnen:

https://www.foundmyfitness.com/episodes/satchin-panda
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0104423013000213
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC329619/
http://www.anti-agingfirewalls.com/2013/04/19/autophagy-the-housekeeper-in-every-cell-that-fights-aging-2/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Autofagie_(biologie)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *