Waarom lichaamsgewicht oefeningen niet mogen ontbreken in je trainingsschema.

Waarom lichaamsgewicht oefeningen niet mogen ontbreken in je trainingsschema.

Waarom wij groot fan zijn van lichaamsgewicht training.

Laat je spieren met elkaar samenwerken. In het geval van een chin up gebruik je bijvoorbeeld je biceps, rugspieren, schouders en borst . Dit zorgt dat deze spieren met elkaar de beweging van beneden naar boven maken. Deze samenwerking is nodig om de beweging in zijn volledigheid uit te voeren. Bij trainen met gewichten zijn er ook oefeningen die spieren met elkaar laten samenwerken, maar zijn over het algemeen minder dan bij lichaamsgewicht oefeningen.

Het versterken van je core.

Door het uitoefenen van lichaamsgewicht oefeningen zorg je ervoor dat je je onderdelen van je buikspieren en onderrug spieren traint bij veel van deze oefeningen. Het voordeel hiervan is dat wanneer je een sterke core hebt, de andere oefeningen ook gemakkelijker zullen gaan, hierdoor zou je je uiteindelijk sneller vooruitgang kunnen boeken.

lichaamsgewicht oefeningen zorgen voor een kleinere kans op blessures.

 

Omdat je met het gewicht van je eigen lichaam traint, zorgt dat ervoor dat je niet snel te ver kunt gaan bij het trainen. Stel je zou een lat pulldown uitvoeren, deze oefening laat je zelf bepalen wat voor gewicht je gebruikt. Hiermee zou je al snel kunnen denken dat er meer gewicht bij kan of moet. Bij een pull up heb je daar geen last van. Bij het uitoefenen van een pull up gebruik je het gewicht van je lichaam om de zelfde beweging te maken als bij een lat pull down.

Creativiteit.

Bij lichaamsgewicht training kun je eindeloos variëren. Neem de pull up. Deze kan je bijvoorbeeld eerst met het linkerarm en daarna het rechter arm doen. Ook kun je kiezen voor een typewriter of muscle up. Dit zijn de wat meer gevorderde oefeningen voor de lichaamsgewicht trainer. Weet je niet hoe deze eruit zien? Dan raad ik je aan dit eens op te zoeken. Het is zeker een kijkje waard.

Makkelijker te doen.

Voor lichaamsgewicht training is geen apparatuur nodig. Dat wil zeggen dat je dit overal en nergens zou kunnen uitoefenen. Denk hierbij aan het op vakantie gaan, of de sportschool is gesloten. Je kunt per direct op de grond gaan liggen om push ups te doen, pistol squats of tricep dips.

flexibiliteit.

Een ander groot voordeel is de flexibiliteits-verbetering. Veel mannen en vrouwen die alleen met gewichten trainen lopen vaak “ korte spieren” op. Bij een oefening zoals de pull up, dive bomber, of plank rotations worden een aantal spiergroepen automatisch gerekt. Dit zal zorgen voor meer flexibiliteit naar mate de tijd vordert.

 

 

 

Één reactie

  1. […] De pull-up is een compound oefening, wat betekend dat er meerde spiergroepen moeten samenwerken om het correct uit te voeren. Ook heb je voor een pull-up geen losse gewichten nodig. Je gebruikt je eigen lichaamsgewicht om je spieren sterker te maken. Meer over lichaamsgewicht oefeningen en het nut ervan lees je hier https://aknaturals.nl/?p=2154 […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *