De pull-up

De pull-up

De pull-up is een goede oefening voor de rug, dat op veel plekken gedaan kan worden. Bij de pull-up pak je de stang of balk vast met je handen iets breder dan schouderbreedte. Vervolgens trek je jezelf omhoog waarbij de kin net boven de stang of balk uitkomt. Je gebruikt hierbij grotendeels je rug en biceps. Uiteindelijk laat je jezelf weer zakken en kun je de oefening opnieuw uitvoeren. De meeste mensen hebben thuis een plek waar ze deze oefening kunnen uitvoeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een hoge balk of stang, dat stevig genoeg is om jouw lichaam te dragen.

De pull-up is een compound oefening, wat betekend dat er meerde spiergroepen moeten samenwerken om het correct uit te voeren. Ook heb je voor een pull-up geen losse gewichten nodig. Je gebruikt je eigen lichaamsgewicht om je spieren sterker te maken. Meer over lichaamsgewicht oefeningen en het nut ervan lees je hier https://aknaturals.nl/?p=2154

Een pull-up uitvoeren is niet moeilijk, maar een belangrijk aspect van de pull-up is de uitvoering en techniek die erbij komt kijken. Door krachttraining of herhaling van deze oefening zul je merken dat je er steeds een paar meer achtereen kunt uitvoeren.

Bij de pull-up gebruik je onder andere je rug, schouders en armen. Deze spieren worden allemaal geactiveerd bij het uitvoeren van deze oefening, waardoor ze sterker worden. Behalve dat je uiteindelijk meer pull-ups kan doen, kan het je ook helpen in het dagelijks leven. Denk bijvoorbeeld aan werk als hovenier, timmerman en schilder. Maar ook mensen die in de zorg werken kunnen hier veel profijt van hebben, omdat de versterkte spieren kunnen helpen bij het langer uitvoeren van handelingen als cliënten tillen, wassen en ondersteunen.

Als je begint met de pull-up, is de kans groot dat je er hooguit een of twee kunt. Dit hangt af van de sterkte van de rugspieren, techniek en lichaamsgewicht. Of je er nu 10, 2 of geen enkele kunt, de oefening is een erg goede toevoeging aan een al bestaand bewegingsroutine. Ook als je helemaal geen ervaring hebt met krachttraining, kan de pull-up je goed op weg helpen. Door elastieken te gebruiken met verschillende weerstanden, kun je de oefening onder de knie krijgen met minimale ervaring.

de goede pull-up
foute pull-up

Bij de pull-up is de techniek ontzettend belangrijk. Veel mensen die niet op de hoogte zijn van een juiste uitvoering, kunnen blessures oplopen bij het uitvoeren van deze oefening. Zie foto’s hierboven ter illustratie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *